![](https://talayedarankhabar.ir/wp-content/uploads/2024/06/خوانساری-طلایه-داران-خبر-1-1024x768.jpg)
طلایه داران خبر – رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در ابتدای دولت سیزدهم در حوزه دولت الکترونیک مهمترین هدف برای دولت هوشمند ، موضوع ارتقای زیر ساختهای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که این مهم انجام شد.
محمد خوانساری صبح امروز در نشست خبری در نمایشگاه بینالمللی الکامپ، اظهار داشت: ارتقا زیرساختهای مورد نیاز برای خدمات دولت هوشمند، مرکز ملی تبادل اطلاعات و تحقق مسئولیتهای سازمان در راستای پیشرفت شبکه ملی اطلاعات بر مبنای سند کلان معماری این شبکه از جمله تکالیفی بود که سازمان فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم باید بر آن تمرکز میکرد.
وی با بیان اینکه سازمان فناوری اطلاعات ۴ معاونت دارند که بازوهای اجرایی سازمان هستند، تاکید کرد: در گذشته پنجرههای هوشمند جزیرهای در دستگاههای مختلف شکل گرفته بود که ساماندهی نشده بودند و به شکل مطلوب نمیشد از آنها استفاده کرد. در دولت سیزدهم تصمیم بر یکپارچگی این پنجرهها در قالب پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گرفتیم.
معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: حوزه دولت الکترونیک به این نیت توسعه یافت که دولت امکانات و سرویسهایی را فراهم کند تا بخش خصوصی برای خدمترسانی به مردم توانمندتر شود. از میان این امکانات میتوان به احراز هویت کاربران در سطوح مختلف، امضای دیجیتال، اعتبارسنجی افراد، قراردادساز، استعلام بیمه و مواردی از این دست اشاره کرد که زیرساختهای آن در دولت الکترونیک فراهم شد.
خوانساری گفت: در مرداد ۱۴۰۰ مجموع تمام تراکنشهای مرکز ملی تبادل اطلاعات حدود ۲۸۶ میلیون تراکنش بود و امروز پس از هزار روز خدمت، این عدد به بیش از ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون رسیده است. جای خوشحالی است که بخش خصوصی توانسته از امکانات و دادههای دولت با رعایت حریم خصوصی برای ارائه سرویس استفاده کند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: با توجه به تصویب سند کلان شبکه ملی اطلاعات چیزی حدود ۳۸ درصد تکلیف وزارت ارتباطات بر عهده سازمان فناوری اطلاعات بود. همچنین نظام تنطیم گری، موضوع توانمندسازی کسب و کارها و سکوهای بومی، ارتقای سطح امنیت فناوری اطلاعات و ارتقای کمیت خدمات از دیگر خدمات و اقداماتی است که در این سه سال انجام شد.
وی اظهار کرد: در ابتدای دولت چیزی که در حوزه دولت الکترونیک دنبال کردیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود و موضوع ارتقای زیر ساخت برای این پنجره انجام شد.
خوانساری گفت: در حوزه دولت الکترونیک دیدگاهی که وجود داشت را تحت عنوان پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکپارچه کردیم. بنابراین دولت باید از جانب خود امکاناتی را فراهم کند تا بخش خصوصی را توانمند کند.
افرایش پنج برابری کاربران پیام رسان های داخلی
همچنین جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه این نشست اظهار کرد: بحث دولت الکترونیک و هوشمندسازی در قانون بودجه ۱۴۰۱ و بودجه ۱۴۰۲ دیده شده و منجر شد که الان ۱۳۸ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصلاند و بیش از ۷۵ درصد خدمات از این طریق ارایه می شود. همچنین بیش از ۴۸ میلیون نفر توانستهاند شناسه دیجیتال از طریق یک بار احراز هویت به دست آورند.
وی افزود: برای اولین بار پنجره ملی خدمات موضوعی شکل گرفت. به طور مثال پنجره واحد مدیریت زمین یکی از آن است و کاربران می توانند برای تغییر کاربری و سایر موارد از این پنجره استفاده کنند.
وی گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این دولت به آن توجه شد پیام رسان ها و سکوهای داخلی بود؛ به گونه ای که میزان کاربران پیام رسانها پنج برابر افزایش پیدا کرد و ترافیک هم به همین مقدار شد (۵ برابر). حتی در بعضی از پیامرسانها تعداد کاربران ۱۰ برابر شد که نشان دهنده اعتماد به ظرفیتهای داخلی است.
وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که انجام شد، قابلیت اینترکانکشن بود که در نوع خود بی نظیر بود. اکنون این قابلیت در پنج پیام رسان داخلی وجود دارد و از آن میتوان برای ارایه خدمات نوآورانه استفاده کرد. بحث دیگه مربوط به مراکز و خدمات داده است که ما این نظام را توسعه دادیم و زیر ساختهای موجود را با کمک بخش خصوصی فراهم کردیم. سال گذشته برای ۲۰ شرکت خدمات ابری شناسنامه صادر کردیم.
منکرسی در ادامه صحبتهایش توضیح داد: معافیتهای مالیاتی از جمله تسهیلات و حمایتهایی بود که در این سه سال به آن توجه شد و این امکان برای کسب و کارها در نظر گرفته شد. مسئله دیگر حکمرانی و مالکیت و کیفیت داده بود که در این سه سال به آن توجه شد تا شاهد رشد و توسعه کسب و کارهای داده محور باشیم.