![](https://talayedarankhabar.ir/wp-content/uploads/2024/01/بانکایرانزمین-طلایه-داران-خبر-1024x683.jpg)
طلایه داران خبر- فناوری فراتر از زمان پیش میرود، شاید کمتر کسی فکر میکرد که روزی هوش مصنوعی متولد شود و بتواند همانند یک انسان عمل کند و حتی فراتر از یک انسان با ورود به تمام عرصه ها شگفتی ساز شود. هوش مصنوعی با تحول درتمامی عرصه ها دنیای جدیدی را خلق کرده است و در این بین ورود هوش مصنوعی به صنعت بانکداری و ارائه خدمات به مشتریان این امکان را به مشتریان بانک ها می دهد تا بانکی را انتخاب کنند که علاوه بر ارزش آفرینی بتواند به راحتی سرویس های خدماتی خود را بر بستر فناوری های نوظهور ارائه دهد.
صنعت بانکداری با پیشرفت هوش مصنوعی در آستانه تحولی اساسی است. هوش مصنوعی تاثیری انقلابی در صنعت بانکداری گذاشته، فرایندها را خودکار میکند، تجربه مشتری را بهبود میبخشد، خطرات را کاهش میدهد، راندمان را افزایش داده و عملیات کلی را متحول میکند.
یکی از روشهایی که صنعت بانکداری از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده میکند، استفاده از چتباتها و رباتها است. بسیاری از بزرگترین مؤسسات مالی، مانند امریکن بانک و جی. پی مورگان، در سطح گستردهای از هوش مصنوعی استفاده میکنند تا ارائۀ خدمات به مشتریان را سادهتر کنند. این عوامل هوشمند همزمان با پیشرفت پردازشهای زبان طبیعی، قابلیتهای سخنوری و تشخیص موضوع و دسترسی به حجم انبوهی از دادههای مالی را فراهم میکنند.
در این بین بسیاری از بانک ها به این عرصه ورود پیدا کردهاند، اما به جرات می توان گفت که بانک ایران زمین با ایجاد بسترهای لازم و ارتقا زیر ساخت های بانکداری دیجیتال نه تنها نمره قابل قبولی از مشتریان خود دریافت کرده است بلکه با ایجاد یک برنامه مدون و مشخص از سال 99 در حوزه فناوری اطلاعات گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است و توانسته با ارائه 98 درصد از خدمات خارج از شعبه به مشتریانش افق های روشنی را برای آینده خود و مشتریانش ترسیم کند.
مدیرعامل بانک ایران زمین معتقد است: حوزه فناوری اطلاعات حوزه ای بسیار حساس و پراهمیت در نظام بانکی است که با رشد فعالیت های مالی در فضای برخط و حضور انواع کسب و کارها در این بخش، مراودات مالی سنتی جای خود را به اقتصاد دیجیتالی داده است و این تغییر بزرگ، مستلزم وجود متخصصان خبره در بخش فناوری و IT است.
وی، بانکداری دیجیتال را یکی از زیرساختهای اصلی در بانک می داند و میگوید: با ایجاد اکوسیستم متفاوت برای هر مشتری، محیط و فضایی امن همچون یک خانه با تمام لوازم برای یک زندگی مرفه را در اختیار کاربر قرار میدهیم تا هر سرویسی که نیاز دارد را دریافت کند.
بهطور کلی، کاربرد هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نه تنها به بهبود کارایی و بهینهسازی فرایندها کمک میکند، بلکه تجربۀ مشتریان را نیز بهبود میبخشد. این تکنولوژی به بانکها کمک میکند تا در فضای رقابتی، جایگاه مناسبتری داشته باشند و همچنین باعث بهبود کارایی صنعت بانکداری کشورمان به طور کلان نیز میشود.
هوش مصنوعی بانکها را قادر میسازد تا تجربه شخصیسازیشدهتر را بهصورت شبانهروزی برای مشتریان خود فراهم کنند. بهعنوان مثال، استفاده از ویژگیهای تشخیص چهره، اثر انگشت یا صدا برای ورود به برنامه. این روشهای احراز هویت بیومتریک، ایمنی اطلاعات ارزشمند کاربر را تقویت و از دسترسی غیرمجاز به حسابها جلوگیری میکند. همچنین به محافظت از دادهها دربرابر سرقت هویت، سرقت کارت، اسکیمینگ و فیشینگ کمک میکند.
بانکها درحال پیادهسازی فرایندهای خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی هستند تا نیازهای روبهرشد مشتریان را برآورده و در بازار رقابت کنند. آنها به سرعت از فناوریهای دیجیتال استقبال و مکانیسمهای جدیدی را راهاندازی میکنند. همچنین، آنها را بهطور یکپارچه در تمام مراحل کسبوکار خود به کار میبرند.
به همین دلیل است که بانکها باید پیشرفتهای فناوری در هوش مصنوعی را پیگیری و استراتژی خود را برای آینده برنامهریزی کنند. به هر حال، فناوریهایی که امروز ما را شگفتزده میکنند، بهزودی به یک روال روزمره تبدیل خواهند شد.
سید محمد حسین استاد مدیرامور روابط عمومی بانک ایران زمین معتقد است: سیستم بانکی کشور در حال گذار از بانکداری دیجیتال به سمت بانکداری هوشمند است به طوری که در آینده نه چندان دور شاهد اتصال وبلاگ و بات های هوش مصنوعی و نیز شخصی سازی خدمات وبسایت خواهیم بود چرا که در تجربۀ مشتریان، هوش مصنوعی بهعنوان یک ابزار کلان در بهبود خدمات مشتریان ایفای نقش میکند.
گنجاندن هوش مصنوعی در فرایندهای بانکداری دیجیتال دیگر مربوط به آینده نیست، بلکه در لحظه است. با گذشت زمان، این منطقه با سرعت بیشتری توسعه مییابد و فرصتهای نوآورانهای را ارائه میدهد. هوش مصنوعی بهزودی تمام جنبههای حوزه مالی را به یک مدل مدرن و بسیار پیشرفتهتر تبدیل میکند.
مرجان محمدقلی- طلایه داران خبر