![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/1-7.jpg)
طلایه داران خبر- مدیرعامل ایرانسل در مراسم پانزده سالگی این اپراتور با تشریح رویکرد ایرانسل در حوزه فناوری از تلاش برای کاهش فاصله فناوری کشور با فناوری جهان خبر داد و گفت: در حد توان آخرین فناوری ها و سرویس ها را در شبکه خود به مشتریان ارایه کردهایم به طوری که با تجربه ای که در نسل سه و چهار داشتیم در حال حاضر در بحث فناوری نسل پنجم و ارایه سرویس به مشتریان طی برنامهریزی صورت گرفته در صدد هستیم تا این خدمات را با فاصله بسیار کمی به مشتریان خود عرضه کنیم، از همین روی مطالعه روی نسل بعدی ارتباطات، یعنی 5.5G و 6G را آغاز کردهایم.
در مراسم پانزده سالگی ایرانسل، که امروز چهارشنبه، ۲۸ مهر برگزار شد و به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی جمعی از اصحاب رسانه به شکل حضوری و جمعی به صورت آنلاین حضور داشتند. مدیرعامل ایرانسل گفت: «برای ورود به فناوریهای جدید ضرورت دارد که دولت و سایر بخشهای اثر گذار مثل شهرداری ها و مراکز مختلف کمک کنند تا چالشهای این عرصه مدیریت شوند.»
در ابتدای این مراسم بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد که این اپراتوریکی از بزرگترین و موفق ترین سرمایهگذاریهای خارجی در کشور بوده و ماحصل این سرمایه گذاری شکل گیری اپراتور جدید، شکست انحصار و ورود به عرصه رقابتی ارائه سرویس و خدمات بوده است و بعد از ۱۵ سال این موضوع با ارائه سرویس های مختلف مشهود است.
وی با اشاره به اینکه ایرانسل طی پانزده سال و بر اساس قانون بخشی از درآمد خود را به دولت اختصاص داده است، گفت: پرداخت مستقیم ایرانسل به دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است و علاوه برآن با اضافه شدن درآمدهای غیرمستقیم مثل مالیات و… این عدد به بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان میرسد.
وی در ادامه در پاسخ به سووال خبرنگار” طلایه داران خبر” در خصوص نقش ایرانسل در شبکه ملی اطلاعات گفت: ایرانسل در یک سال اخیر به منظور عرضه تکنولوژی 5G در بخش زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ظرفیت را افزایش داده و لایه کنترل را از لایه ترافیکی در هسته شبکه جدا کرده و توسعه داده است. افزون براین، این شرکت بیش از هزار سایت جدید را به شبکه فیبرنوری متصل کرده و ظرفیت انتقال خود را ۲۰ درصد افزایش داده است. این شرکت بهواسطه همین توسعهها و تجهیز هسته خود، اکنون آمادگی پیادهسازی نسل پنجم فناوری در هر نقطه کشور را دارد.
مدیرعامل ایرانسل در خصوص سووال دیگر خبرنگار” طلایه داران خبر” درباره افزایش تعرفه ها گفت: طی سه سال گذشته هیچگونه افزایشی نداشتهایم و این در حالی است که در این سه سال همه چیز تغییر کرده و قیمت ها افزایش پیدا کرده است،تورم بالا رفته است ولی هنوز تعرفه ها افزایش پیدا نکرده است، این در حالی است که ما در کشور تجربه افزایش قیمت بنزین را داریم، افزایشی که به یکباره صورت گرفت و نارضایتی را به همراه داشت. در هر صورت به نظر می رسد افزایش تعرفههای مخابراتی و ارتباطی با وجود تورم به نفع همه است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه حضور ایرانسل باعث ارائه سرویس های بهتر توسط دیگر اپراتورها نیز شده است، گفت: «اگر این سرمایه گذاری و بازیگران نبودند خیلی از سرویس ها در دوران کرونا قابل ارائه نبودند.»
وی با اشاره به اینکه رشد سرانه مصرف دیتای شبکه ایرانسل از سال ۱۳۹۳ تاکنون، ۴۰ برابر افزایش و تأخیر ۲۰ برابر کاهش و سرعت تجربهشده کاربران ۱۱۸ برابر افزایش پیدا کرده است،گفت: رکورد مصرف روزانه دیتا هم ۱۶٫۸ پتابایت و متوسط سرعت شبکه ایرانسل ۴۰ مگابیتبرثانیه ثبت شده است. همچنین اپراتور ایرانسل طبق آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات، ۴۳ درصد سهم بازار را ازآنِ خود کرده است.
بیژن عباسیآرند پوشش جمعیتی شبکه 4G ایرانسل را ۸۲ درصد و معادل ۴۲ میلیون نفر عنوان کرد و گفت: اینترنت ثابت TD-LTE ایرانسل نیز اکنون در ۱۵۹ شهرستان کشور و برای بیش از ۷۳۰ هزار مشترک فعال است. در ۱۵ سالگی ایرانسل، این اپراتور ۱۴ میلیون مشترک روستایی را زیر پوشش خود قرار داده و برای حدود ۱۰ میلیون نفر در ۳۹۵۷ روستا استفاده از شبکه 4G را ممکن کرده است.
وی در ادامه گفت : ایرانسل اکنون در چهار شهر کشور هفت سایت تجاری نسل پنجم دارد. و در حال حاضر ۴۰۰ هزار گوشی با قابلیت نسل پنجم در شبکه ایرانسل فعال است که این گوشیها از برندهای هواوی و شیائومی هستند و برندهای کرهای و آمریکایی بهدلیل تحریمها قابلیت دریافت این سرویس در ایران را ندارند.
مدیرعامل ایرانسل درباره تصمیمات جدید گروه سرمایهگذار این شرکت، MTN، گفت این شرکت باتوجه به تشدید چالشها در کشورهای منطقه خاورمیانه تصمیم گرفت تمرکز خود را بر هدفگذاری اولیه خود، یعنی کشور آفریقا بگذارد. این شرکت همانطورکه چند ماه پیش اعلام کرد، بهتازگی از کشور سوریه خارج شد و برای افغانستان نیز برنامههایی دارد؛ با این حال، عباسی آرند میگوید ایران از دیگر کشورهای خاورمیانه شرایط باثباتتری دارد و به دلیل جمعیت گسترده خود برای این شرکت جذابیت دارد و به فکر خارج شدن از آن نیست.
مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه روابط ۱۵ ساله دو شرکت مستحکم بوده و هست، تأکید کرد که درصورت خارج شدن MTN از ایرانسل نیز، مشکلی در روند کاری شرکت ایجاد نمیشود؛ چراکه بخش عملیات همواره در دست طرف ایرانی بوده است. او همچنین اضافه کرد که حضور MTN بیشتر به دلیل انتقال تکنولوژی و دانش و سرعت این انتقال اهمیت دارد.
عباسی با تاکید بر اینکه حوزه فناوری چالشهایی جدی مثل افزایش نرخ ارز دارد که درصد بالایی از تجهیزات در این حوزه وابسته به ارز است، گفت: «اپراتورها برای امکان سرمایه گذاری به مشکل برخوردند و محدودیت های تحریم نیز در کنار این موارد وجود دارد.در کشور هم محدودیت داخلی وجود دارد مثل محدودیت فرکانس و نظامات تعرفه گذاری که باعث شده محدودیت جدی در توسعه کسب و کار ما به وجود بیاید و میخواهیم مشکلات بخش داخلی را اصلاح کنیم و امیدوار هستیم تحریم ها را نیز به نحوی خثنی کنیم.»
مدیرعامل ایرانسل همچنین با تبریک به زارع پور و آرزوی توفیق برای وزیر ارتباطات به ظرفیتهای ایرانسل اشاره کرد و گفت: «ایرانسل اعلام آمادگی کرده که به سهم خود نقش خود را در توسعه شبکه ملی اطلاعات و بحث دولت هوشمند و الکترونیک همکاری تمام خواهد داشت. امیدواریم برای توسعه تحول دیجیتال در کشور و افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در کشور دولت همراه باشد و ما نیز در آن اثر گذار باشیم.»
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/3-5.jpg)
عباسی به فعالیتهای ایرانسل در دوران کرونا نیز اشاره کرد و گفت: «در بحث کرونا نیز بستههای دیتا رایگان به اقشار مختلف و کادر درمان داده شد و ایرانسل با استارتاپهای سلامت همکاری قابل توجهی برقرار کرد. از سویی دیگر در ایام کرونا نیز نود درصد کارمندان خود را دورکار کردیم که رویکردی بود که ما به عنوان فعال در حوزه ICT باید حتما پیش میگرفتیم.»
وی در ادامه از سهامداران، تامینکنندگان، شرکتهای پیمانکار، رقبا، اصناف و رسانهها برای رشد ایرانسل تشکر کرد و گفت: «اگر در دوران کرونا این بازیگران تجارت الکترونیکی نبودند و سرویسهایی که به مردم میدادیم به این راحتی امکان پذیر نبودند.» همچنین وی به فوت برخی از نیروهای ایرانسل و اصحاب رسانه در این حوزه اشاره کرد و گفت: «پنج نفر از همکاران خود در ایرانسل را در دوران کرونا از دست دادیم و چندین فعال رسانهای نیز در این ایام درگذشتند که به همه بازماندگان این عزیزان تسلیت میگویم و یادشان را گرامی میداریم.»
گفتنی است ایرانسل در مراسم امروز از سرویسهای جدیدش که اکنون در مرحله آزمایش قرار دارند، نیز رونمایی کرد. مهمترین سرویس جدید ایرانسل «سرویس احراز هویت دیجیتال» با نام Irancell Connect است. بهگفته عباسی آرند، این سامانه امضای دیجیتال را ممکن کرده و با درخواست دولت میتواند در پیشرفت دولت الکترونیک نیز امضای اسناد الکترونیکی را امکانپذیر کند. دیگر سرویسهای جدید ایرانسل نیز شامل پلتفرم مدیریت دیجیتال شرکای تجاری، پلتفرم آواتار: هوش مصنوعی با نقش جایگزین و همکار نیروی انسانی برای خدمات پس از فروش و پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی است.
در ادامه این مراسم حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل نیز با اشاره به مدل مفهومیای که ایرانسل برای توسعۀ تحول دیجیتال دنبال میکند و در ارائه خدمات به چهار رکن کارکنان، مشترکان، شرکای تجاری و پیمانکاران این شرکت دنبال میشود، توضیح داد: ایرانسل برای تحول دیجیتال در حوزه کارکنان، پلتفرم بیگ دیتا را توسعه داده و با ایجاد ارزش افزوده، باعث تسهیل در فعالیت کارکنان، پیادهسازی دفتر کار دیجیتال و اپلیکیشنهای درونسازمانی شده است. در حوزه تحقق دیجیتال، در خدماتی که به مشتریان و شرکای تجاری میدهد نیز، خدمت خرید مستقیم محصولات، کنترل و ردیابی هوشمند کالا در شبکه، پرتال یکپارچه نمایندگان، فرایند تدارکات و فرایند پرداخت و کنترل پروژه را پیادهسازی کرده است و امروز نیز «پلتفرم مدیریت دیجیتالی شرکای تجاری» در همین راستا رونمایی شده است. با وجود این پلتفرم، از مراحل ابتدایی ارائه محصول تا فرآیندهای مالی، داشبورد مدیریتی و فرآیند پاسخگویی، به صورت یکپارچه و دیجیتال، بر روی سیستم قابل دریافت خواهد بود و روند ارائه محصولات را سادهتر میکند.
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/33.jpg)
وی به توسعه و تکمیل سامانه فروش دیجیتال، توسعه خدمات پس از فروش، ایجاد چتبات، مدیریت اشتراکی مشتریان و پلتفرم خدمات پس از فروش ویژه نابینایان، به عنوان اقدامات انجام شده در تحول دیجیتال لایۀ مشترکان اشاره کرد و گفت: امروز «پلتفرم دستیار دیجیتال آواتار» و نیز «پلتفرم مدیریت ارتباط با مشتریان در فضای مجازی» نیز در همین راستا رونمایی میشود.
در این مراسم، همچنین محسن یوسفپور مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل نیز به بررسی خدمت راهکارهای ابری ایرانسل برای ارائه خدمات سازمانی پرداخت و با بیان اینکه راهبرد اساسی ایرانسل در ارائه خدمات سازمانی این است که از همه ابزارهای دیجیتال و فرصتها برای ارائه راهکار به سازمانهای متقاضی استفاده کرده و خدمات ارائه دهیم، افزود: همۀ پلتفرمها در سبد خدمات ایرانسل برای سفارشیسازی راهکارهای سازمانی مورد استفاده قرار میگیرند و از 25 اردیبهشت 1400، ما بهرهبرداری تجاری از راهکارهای ابری ایرانسل را آغاز کردیم و هماکنون، زیرساخت ذخیرهسازی برای همه سازمان ها وجود دارد.
وی به «واکه»، سیستم بیسیم امن ایرانسل، به عنوان راهکاری ایدهآل برای ایجاد فضای دیجیتال در ارتباطات سازمانی با ویژگیهایی همچون سرعت، امنیت و پایداری اشاره کرد و گفت: با این رویکرد و در چارچوب طرح جامع تحول دیجیتال، اولین سایت 5G را در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با همکاری شرکت ایریسا ایجاد کردیم و با استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای این مجتمع، به زودی شاهد ایجاد زیرساخت کارخانه متصل در این مجموعه خواهیم بود.
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/34.jpg)
به گفته یوسف پور، سبد محصولات تحول دیجیتال ایرانسل با رویکرد راهبردی در تحقق دولت هوشمند و دیجیتالی شدن فرآیندها آماده شده است که با همکاری بخشهای خصوصی، دولتی و حاکمیتی تکمیل میشود.
وی یکی دیگر از محصولات ایرانسل در جهت تحول دیجیتال سازمانی را راهاندازی پلتفرم «یلوهاب» ایرانسل برای تبادل APIهای تأمینکنندگان و توسعهدهندگان خدمات دیجیتال عنوان کرد و گفت: زیستبوم تحول دیجیتال ایرانسل از هسته اولیه تا خدمات، به چابکی تحول دیجیتال در کشور میانجامد.
باقر صمدی معاون دیجیتال ایرانسل نیز در این مراسم، با اشاره به خدمات دیجیتالی که این اپراتور طی سال گذشته در راستای زیستبوم تحول دیجیتال ارائه کرد تا به همه بازیگران این زیستبوم خدمات ارائه کند، افزود: راهاندازی «ایرانسل لبز»، «شبکه آموزش مجازی داناپلاس»، «یلوهاب» و تبدیل اپلیکیشن «ایرانسل من» به یک سوپر اپلیکیشن که 240میلیون تراکنش در سال دارد، از جمله اقدامات برای شکلگیری زیستبوم دیجیتال ایرانسل بوده است.
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/35.jpg)
وی گفت: سوپر اپلیکیشن ایرانسل من، دارای بیش از 30 خدمت متنوع است و دارای بیش از سه میلیون کاربر یکتای ماهانه و 6 میلیون بازدید ماهانه و نرخ رشد فصلی 200 درصد است. شبکه آموزش مجازی داناپلاس نیز، امکان ایجاد دورهها توسط کاربر و نیز دورههای آموزش آفلاین را دارد و تنها پلتفرم یکپارچه آموزشی محسوب میشود که بیش از 900هزار مشترک از آن استفاده میکنند.
در این مراسم، محسن تقوی مدیرکل پلتفرمهای دیجیتال ایرانسل نیز درباره خدمت «احراز هویت دیجیتال (Irancell Connect)» که امروز رونمایی شد، گفت: این خدمت، برای یک بار، اطلاعات ورود کاربران را در سامانه ثبت کرده و با تأکید بر حفظ حریم خصوصی، از این اطلاعات به عنوان ID مشترک استفاده میکند. این خدمت میتواند زیرساختی برای زیستبوم تحول دیجیتال با ویژگیهایی همچون جلوگیری از تصاحب حساب و مشکلات قانونی، تأیید شماره موبایل و احراز هویت هوشمند باشد. مکانیزم احراز هویت مبتنی بر امضای دیجیتال، در صورتی که روی سیمکارت فعال شود، میتواند در فضای دولت الکترونیک، خدمت امضای اسناد را اجرایی کند.
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/37.jpg)
در ادامۀ این مراسم، محمدعلی مقدم معاون ارتباط با مشتریان ایرانسل نیز با اشاره به راهاندازی «پلتفرم آواتار» تأکید کرد: با توجه به سرعت افزایش دیتا و درخواست خدمات پس از فروش، این پلتفرم را با بهرهگیری از هوش مصنوعی، در فرآیند خدمات پس از فروش برنامهریزی کردیم و قصدمان این بوده که راهکاری بومی برای این بخش ارائه کنیم.
![](http://fardaplus.ir/wp-content/uploads/2021/10/10-1.jpg)